De Heemschut Persprijs is in 1986 ingesteld ter gelegenheid van het 75-jarig jubileum van de Bond Heemschut, die met het instellen van de prijs het maken van journalistieke producties in woord en beeld voor een divers publiek wil stimuleren. De prijs wordt gesponsord door aannemersbedrijf Kneppers te Amsterdam. De jury kon zich dit jaar buigen over een record aantal inzendingen van 36. Steeds meer media, zowel schrijvende als audiovisuele, ontdekken de groeiende interesse van een steeds groter wordend publiek voor markante bouwkunst en mooie cultuurlandschappen. Vooral het toenemend aantal inzendingen van de kant van landelijke, regionale en locale omroepen frappeerde de jury.
Verrrast was zij over een serie artikelen van Aad Nekeman van hoge journalistieke kwaliteit over het
natuurverschijnsel wielen in het regionale dagblad Rivierenland. Wielen, waaien of kolken zijn ronde
meertjes, die aangeven waar ooit een dijk doorbrak en het kolkende water een diep gat van soms
tientallen meters diep sloeg. De omstandigheden, waaronder zo'n wiel plotseling als een
blikseminslag ontstaat zijn zonder uitzondering heel intrigerend. De serie is spannend geschreven en
is een voorbeeld van journalistiek, die de lezers de ogen opent voor zijn vaak boeiende directe
omgeving.
Opmerkelijk vond de jury het artikel in Trouw Éen staaltje van menselijk kunnen
van Marcel van Hoven, waarin deze een eigen filosofie ontwikkelt over de beleving en inrichting van
de ruimte in Nederland. De schrijver stelt vast, dat door de voortdurende uitdijing van met name het
verkeersareaal het vroeger zo ruimtelijk en rustig ervaren landschap in Nederland snel verloedert.
Soms kan men meer rust en verstilling vinden in een rustige grachtentuin midden in een drukke stad
als Amsterdam.
De stadsredactie van het Nieuwsblad van het Noorden verraste zijn lezers vorig jaar met een
uitgebreide en veelzijdige rijk geïllusteerde special, geheel gewijd aan de Grote Markt in Groningen
met reportages over de geschiedenis, de architectuur en het gebruik 24 uur per dag. Een staaltje van
journalistieke vakkundigheid.
Uit de inzendingen van de omroepen selecteerde de jury een reportage van de regionale omroep TV
West over de school van architect Duiker in Scheveningen.
De jury liet zich overtuigen door de grote ambachtelijkheid, waarmee het team van TV West deze
reportage van dit heldere specimen van het Functionalisme samenstelde. De camera-regie was
uitstekend en de montage vakkundig. De juiste mensen werden aan het woord gelaten om de kijker een
idee te geven over de bijzondere opzet van het gebouw en de geslaagde herbestemming ervan tot
verzamelgebouw voor kleine ambachtelijke bedrijfjes.
De jury besloot eenstemmig om de tweede prijs, een bedrag van 2500 gulden, toe te kennen aan het
voltallige productieteam van TV West.
Unaniem was tenslotte de jury in zijn opvatting, dat de eerste prijs - een bedrag van 7500 gulden - dit
jaar toekomt aan de meest vooraanstaande en gevreesde
monumentenbeschermer van Amsterdam Geurt Brinkgreve.
Al 25 jaar redigeert hij nu met vlijmscherpe pen de vaak ongelofelijke
lotgevallen van monumentaal Amsterdam in het uitstekend leesbare maandblad Binnenstad van de
Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad, die dit jaar een kwart eeuw bestaat. Hij doopt
zijn pen in ironie en sarcasme en bekampt zijn tegenspelers met venijnigheid en charme in woord en
geschrift. Met oprechte verbijstering signaleert hij, dat de mooiste binnenstad ter wereld vanaf het
moment, dat het tot beschermd stadsgezicht zou worden verklaard en voorgedragen voor de
Werelderfgoedlijst met de een na de andere lelijke mastodont wordt opgezadeld, zoals het
megalomane winkelcentrum - inmiddels al weer gesloten - De Kolk aan de Nieuwendijk, de
Filmacademie aan het mr. Vissserplein, beide van 'gereputeerde architecten' als Ben van Berkel en
Koen van Velsen. Scherp is Brinkgreve in zijn analyses van hoe het mis kon gaan en honend in zijn
korte, bondige commentaren. Krachtig haalt hij uit naar architect Sjoerd Soeters, die in de modieuze
Reguliersbreestraat op de hoek van de Geelvincksteeg - we citeren Brinkgreve - met veel visueel
lawaai zo nodig een modern, gedurfd, dynamisch, krachtig en vooral eigentijds hoekaccent moest
aanbrengen op de plaats waar tevoren twee karakteristieke huisjes nog een gave gevelwand lieten
zien. Hoe lang moeten voorbijgangers en omwonenden nog wachten op het volgende nummertje
stadsverloedering, vraagt hij zich in gemoede af. En onder het kopje Misplaatste grap laakt hij het
ontwerp voor een woning aan de Foeliedwarsstraat. De eigentijdse gevel zou een 'leuke' ronde kap
krijgen en versierd worden met een o zo leuke bronzen boom van gepolijste messing en negen
opvallend uistekende punten. De behoefte om op te vallen is een veel voorkomende eigenschap, zo
vervolgt hij vol spot. Bijvoorbeeld bij jongelieden, die hun haar groen verven of zich een oranje
hanenkam aanmeten. Daar heeft niemand last van, dát gaat wel weer over. Maar als deze misplaatste
kermisgrap zou worden gebouwd dan staat zo'n onding er voor langere tijd. Dan is een stukje
binnenstad voor generaties stadgenoten ontsierd. Geurt Brinkgreve wil de jury vol overtuiging eren
met de Heemschut Persprijs 1999.
Amsterdam, september 2000
Max van Rooy, voorzitter jury
Jaap Kamerling, jurylid
(Uit: Binnenstad 185, november 2000)
Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.
Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.
Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.