Metronieuws

Uit het Beroepschrift van de Vereniging De Bovengrondse tegen de monumentenvergunning Centraal Station citeren wij:

"Het Centraal Station is aangelegd op een aangelegd eiland in het IJ. Tijdens en kort na de bouw zijn funderingsproblemen opgetreden en deze zijn opgelost door het plaatsen van een groot aantal funderingspalen, deels op elkaar. De tunnel voor de Noord-Zuidlijn gaat over een lengte van 130 meter dwars door dit woud aan palen. Vervolgens moeten tunneldelen het gebouw ingevaren worden. Over dit laatste punt is nog discussie gaande, daar deskundigen hebben aangegeven dat hierbij grote problemen kunnen optreden. Dergelijke werkzaamheden verdienen bij een gewoon gebouw bijzondere aandacht in het kader van de veiligheid en realiseerbaarheid. Te meer daar de voorgenomen werkwijze nog niet eerder in de praktijk op deze schaal en onder vergelijkbare omstandigheden is uitgevoerd. Bij een kwetsbaar beschermd monument als het Centraal Station dient bijzonder terughoudend met dergelijke ingrijpende werkzaamheden te worden omgegaan. Een monument is geen experimenteertuin."

Behalve tegen de bouwvergunningen voor de stations Rokin en Vijzelgracht en het bestemmingsplan in de Pijp, concentreert de strijd tegen het metromonster zich nu op het Centraal Station. Dat gebouw is eigendom van NS Stations BV, een van de poliepvormige armen van de geprivatiseerde, eens zo vertrouwenwekkende Nederlandse Spoorwegen. Het vertrouwen in de NS is tot beneden het vriespunt gezonken. Moet er óók nog een verzakt Centraal Station bijkomen?

Geurt Brinkgreve

(Uit: Binnenstad 190, september 2001.)

Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.

Reacties

Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.

Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.