Tijdelijk Visueel Vandalisme T.V.V.

In Binnenstad 201 stond een herlezingwaardig artikel van ons redactielid Herman Pinkse over reclame op steigerdoeken. Hij wijst op de zonderlinge tegenstrijdigheid in het reclamebeleid van het stadsdeel Centrum. Enerzijds worden de handhaving en aanscherping aangekondigd van het beschermde stadsbeeld verstorende buitenreclame, anderzijds wordt de deur opengezet voor een nieuw jachtterrein voor agressieve reclamejongens, die geen boodschap hebben aan het ouderwetse begrip stadsschoon.
Toegelaten ontsierende reclame: de steigerdoeken hoek Raadhuisstraat-Prinsengracht. Tijdelijk Visueel Vandalisme met uitzicht op de achtergevel van het Paleis.

Fotoredacteur Maarten Brinkgreve maakte twee nieuwe opnamen, één van het hoekpand NZ-Voorburgwal-Paleisstraat – nota benen eigendom van Stadsherstel – en één van de zijgevel van het voormalige postkantoor. Op de foto in Binnenstad nr 201 van de hoek NZ Voorburgwal werd de voorbijganger aangespoord om alcoholvrije Breezer te drinken, onder de indiscrete vraag: what are you doing tonight? Een nabij gelegen hoek Prinsengracht- Raadhuisstraat roept u in slecht Nederlands maar heel grote letters een “hypotheektest te doen”. Nog agressiever is de Raadhuisstraat-wand in het zicht van het Paleis, waar nu blijkens een logo, sportschoenen aanbevolen worden, tekst: ‘made to move’. De fotograaf leverde er meteen een titel bij, het stadsdeel kan een nieuwe categorie aanstootgevende reclameobjecten invoeren Tijdelijk Visueel Vandalisme, T.V.V. Wansmaak en brutaliteit leveren veel geld op, de Nederlandse taal hoef je er niet voor te kennen.

Geurt Brinkgreve

(Uit: Binnenstad 203, december 2003.)

Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.

Reacties

Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.

Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.