Bewoners lopen weg op discussieavond over nieuwe fietsroute Leidsegracht

Op donderdagavond 8 februari vond een druk bezochte discussieavond plaats over een nieuwe fietsroute over de Leidsegracht. De avond was georganiseerd door de stadsdelen Oud-West en Centrum. Er kwam veel bewoners van de Leidsekade en de Leidsegracht op af. Toen bleek dat wethouder Werner Toonk van Oud-West (VVD) de aanwezigen niet serieus nam en bleef vragen om een voorkeur voor één van de twee uitgestippelde varianten verliet een groot deel van de bewoners uit protest de zaal.
Het oorspronkelijke voorstel voor de fietsroute Leidsegracht met nieuwe bruggen over de Singelgracht, de Lijnbaansgracht en de Herengracht. De brug over de Herengracht gaat voorlopig niet door, maar komt er later misschien toch.

Het oorspronkelijke voorstel voor de fietsroute Leidsegracht met nieuwe bruggen over de Singelgracht, de Lijnbaansgracht en de Herengracht. De brug over de Herengracht gaat (voorlopig) niet door.
De nieuwe fietsroute is onderdeel van het Hoofdnet Fiets en beoogt een ‘snelle’ verbinding te maken tussen Amsterdam-West en het Spui - ongeveer een minuut sneller dan de huidige routes om precies te zijn. Er zijn twee nieuwe fietsbruggen over de Singelgracht en de Lijnbaansgracht bij de Leidsegracht voor nodig. De route over de Leidsegracht loopt dood op de Herengracht waar men naar links of rechts moet. Het aanvankelijke plan in 2002 om ook bruggen te maken over de Herengracht en het Singel stuitte op onoverkomelijke bezwaren, o.a. van onze Vereniging. Wethouder Guido Frankfurther (D66) had deze bruggen in 2004 al geschrapt. Op de discussieavond bleken echter enkele deelraadsleden, met name van Groen Links, te hopen dat als de bruggen over de Singelgracht en de Lijnbaansgracht er eenmaal liggen, ook de bruggen over de Herengracht en het Singel alsnog zouden worden gerealiseerd.

Het beschermd stadsgezicht van de Leidsegracht

De Leidsegracht is een vrijwel onbedorven gedeelte van de historische binnenstad. Iedereen die de situatie ter plaatse kent zal het onbegrijpelijk vinden dat serieus wordt overwogen om juist hier twee nieuwe fietsbruggen aan te leggen. Dat er in de bochten van de grachten waar de Leidsegracht uitkomt geen bruggen zijn, is geen toeval: de Leidsegracht is namelijk een waterroute.
Op de discussieavond bleek dat er geen goede en steekhoudende argumenten voor de fietsroute zijn. Er zijn genoeg routes die fietsers kunnen nemen, een brug over één van de grachten is nooit ver weg. Edward Janning, bewoner van de Leidsekade: “Het trekken van rechte lijnen op de stadsplattegrond is naar mijn idee niet echt een staaltje van fijnzinnige stedenbouwkundige planning.” Verspilling van belastinggeld was het oordeel van de meeste aanwezigen.

Walther Schoonenberg

(Uit: Binnenstad 221, april 2007)

Meer lezen:
[Geen nieuwe fietsbruggen in de grachtengordel] (Binnenstad 208, nov. 2004)
[Deelraad wil nieuwe fietsbruggen] (Binnenstad 195, nov. 2002)

Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.

Reacties

Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.

Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.