Het Spui was in de loop van de jaren een chaotisch plein geworden, waar allerlei instanties zonder onderlinge coördinatie straatmeubilair hadden geplaatst. Het plein was ook sterk opgedeeld: iedere zone (voetgangers, fietsers, tram en auto's) had haar eigen bestrating en vorm, nog eens versterkt door de afscheiding met paaltjes. De herinrichting van het historische pleintje was een uitvloeisel van het beleid de op de auto heroverde openbare ruimte hoogwaardig in te richten. De verbinding tussen het Spui en het Rokin werd van de ene dag op de andere met een enkel paaltje afgesloten. De herinrichting werd smaakvol ontworpen door Simon Sprietsma. Er werden hoogwaardige materialen gebruikt, zoals natuurstenen keitjes en fraaie bankjes en lantaarnpalen. Kosten: 4,5 miljoen gulden.
Maar het is in Amsterdam altijd weer de vraag of een verbetering ten goede niet alsnog wordt teruggedraaid. En inderdaad, ook al heeft het miljoenen guldens gekost, het Spui gaat wellicht opnieuw open, tenminste als het de Dienst Binnenstad ligt. Aanvankelijk was er een plan om het autoverkeer in de oude stadskern zoveel mogelijk te beperken tot de “stadshartlus”: een circuit met eenrichtingsverkeer gevormd door Rokin, Damrak, Prins Hendrikkade, Spuistraat en Singel. Op basis van dit uitgangspunt kon het Spui worden heringericht: het autoverkeer zou beperkt blijven tot de westkant van het Spui, de verbinding tussen de Spuistraat en het Singel. Sommige bewoners van de Spuistraat hebben echter bezwaar aangetekend tegen de stadshartlus en de gemeente dreigt door de knieën te gaan. Overwogen wordt de stadshartlus te verleggen van de Spuistraat naar de Nieuwezijds Voorburgwal om de Spuistraat te ontlasten. Het gevolg is dat het Spui doormidden gesneden zal worden door autoverkeer en het Spui opnieuw moet worden opengebroken. Als dit werkelijk doorgaat, zijn er niet alleen miljoenen guldens verspild, maar komt een smaakvol heringerichte openbare ruimte opnieuw op de tocht. Ook de tramhalte zou opgeheven moeten worden om ruimte te maken voor de auto’s. Het is dan niet meer mogelijk het gehele gebied van het Spui, het Begijnhof en het Amsterdams Historisch Museum, met het nu nog autovrije gedeelte van de Nieuwezijds Voorburgwal tussen Spui en Luciënsteeg, tot een kwalitatief hoogwaardig wandel- en verblijfsgebied te maken. Lida van Tilburg, voorzitster van de Bewonerscommissie van het Begijnhof heeft geen begrip voor de bewoners van de Spuistraat. “Als je de parkeerplaatsen in de Spuistraat opheft, is er genoeg doorstroming.” Kortom, de bewoners van het Begijnhof willen niet dat de Nieuwezijds Voorburgwal en het Spui wordt prijsgegeven aan de auto. “Het opheffen van één van de mooiste gebieden in de binnenstad, waar net miljoenen guldens aan uitgegeven is, is te gek voor woorden.
Walther Schoonenberg
(Uit: Binnenstad 164, juni 1997)
Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.
Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.
Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.