![]() |
New Metropolis, gezien vanaf de spoordijk |
De uitgever Wouter van Oorschot opperde in 'Het Parool'
van 27 maart 1999 een verrassende gedachte. Richt er een museum in van
"fijnschilders", magisch realisten en surrealisten, een stroming
in de schilderkunst die in Nederland en België in onze eeuw
begaafde beoefenaars en enthousiaste verzamelaars heeft gekend en
nog steeds kent, ondanks haar doodverklaring door het officiële
moderne museumcircuit. Van Oorschot verwacht daarvan een
internationaal succes.
Wij zouden hier nog een andere suggestie aan willen toevoegen. De
gemeente bezit de in kratten verpakte onderdelen van zeer fraaie
18de-eeuwse interieurs, afkomstig uit panden die in 1895 vóór de
doorbraak-Raadhuisstraat zijn gesloopt. Die
stijlkamers waren
opgesteld in het Stedelijk Museum, maar zijn in de tijd van
Sandberg verwijderd. In het gebouw van Renzo Piano zouden die
interieurs een verbluffend contrast tussen binnen en buiten
opleveren.
Van Oorschot bewondert het gebouw - dat doen wij niet -, maar het
staat er nu eenmaal, op een opvallende plek, en hij heeft gelijk
dat het mede ter wille van die plek ontoelaatbaar zou zijn om het
op de particuliere markt los te laten zodat het in verkeerde
handen kan vallen.
Geurt Brinkgreve
(Uit: Binnenstad 176, mei 1999)
Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.
Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.
Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.