Vervolg metronieuws

De Amsterdamse rechtbank heeft de bouwvergunningen voor de metrostations Rokin, Vijzelgracht en Ferdinand Bolstraat vernietigd wegens het ontbreken van een veiligheidsplan tijden de bouw. De gemeente werd veroordeeld tot betaling van de procedurekosten.
De Vijzelgracht vóórdat de gemeenteraad in 1928 het 'vooruitstrevende' besluit nam om dit overbodige water te dempen ten behoeve van het wegverkeer. Aangezien de westelijke wand van de Vijzelstraat toen al bezet was door blokgrote nieuwe gebouwen sluit het profiel Vijzelstraat niet aan op het profiel Gedempte Vijzelgracht.
Vijzelgracht met metroingang ontworpen door Benthem Crouwel Architecten. Wat er straks bovengronds zal verrijzen als zichtbaar deel van het metrostation belooft geen verrijking van het stadsbeeld te worden.

De directie Noord/Zuidlijn deed daar luchthartig over. "Dat regelen we even met de aannemer". Het gaat om de veiligheid van de bouwvakkers die straks in een meer dan 30 meter diepe put moeten werken, maar ook om de veiligheid van het publiek aan de rand van de bouwput. De berichten over de onveiligheid in de bestaande Oostlijn worden steeds dreigender. De Raad van State heeft nog geen uitspraak gedaan over het bestemmingsplan. De begrote kosten stijgen, volgens het bulletin van de vereniging De Bovengrondse, tot boven de drie miljard, waarvan de gemeente een derde moet opbrengen. De vraag of het hele project eigenlijk nog wel verantwoord is mag niet worden gesteld in 'de politiek'. Dat is een 'gepasseerd station'. Wie dat toch doet, riskeert te worden gedoodverft als 'aangeschoten wild'. Je kunt als politicus toch niet erkennen dat je op grond van onvolledige gegevens een verkeerd besluit hebt gesteund?

Geurt Brinkgreve

(Uit: Binnenstad 186, februari 2001)

Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.

Reacties

Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.

Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.