Metronieuws, de kunst van het begroten

De zes-kolom brede kop op de voorpagina van het Parool van 20 februari "Geen bouwers te vinden voor NZ-lijn" bevestigde wat de vereniging De Bovengrondse al maanden geleden had beweerd: ook wat de financiering betreft deugen de verhalen van wethouder Köhler niet.

De overspannen bouwmarkt vlakt wat af, de grote aannemers HBG, Volker Steven en Ballart Nedam zitten te spinnen op een opdracht van dit formaat, maar de betonheren kunnen goed rekenen. Zij schrijven niet in voor twee miljard als het drie miljard gaat kosten. De rechtbank heeft de bouwvergunning voor de stations vernietigd, omdat een veiligheidsplan tijdens de bouw ontbreekt. "Dat regelen wij wel met de aannemers" stelde de directie NZ-lijn. Nu blijkt dat die aannemer er nog niet is, de aannemers kijken de kat uit de boom. Bovendien liggen er nog letterlijk onheilspellende rapporten ter tafel dat bij brand de ontsnappingsmogelijkheden voor het publiek onvoldoende zijn. Daarover zijn nog procedures in hoger beroep gaande. Dat is ook het geval met het bestemmingsplan. De Raad van State heeft het deel Ferdinand Bolstraat van het bestemmingsplan afgekeurd. Intussen is de directie NZ-lijn druk bezig voldongen feiten te creëren op het water in het Damrak, en in de Vijzelstraat-Vijzelgracht. Stel dat na de verkiezingen van maart 2002 een nieuw gemeentebestuur de politieke moed zou opbrengen om het plan te schrappen omdat het op onjuist gebleken prognoses berust – dat kàn toch! – dan wordt de terugtocht geblokkeerd door schadeclaims en verwijten over verspilling.

Geurt Brinkgreve

(Uit: Binnenstad 187, maart 2001)

Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.

Reacties

Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.

Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.