![]() |
Grensverleggende particuliere brievenbus op de stoepenzone van de Prinsengracht. |
Kortgeleden is op de Prinsengracht 385-395 een nieuwe variant verschenen: een manshoge
vrijstaande zuil, waarin de brievenbussen en de intercominstallatie voor vijf woningen zijn
ondergebracht. De zuil is geplaatst in de stoepenzone en er is ontegenzeggelijk zorg aan
besteed. Dat wil niet zeggen dat iedereen het met de gekozen vorm eens zal zijn, maar daar
gaat het nu niet om. De vraag die hier aan de orde moet komen is of de stoepenzone, de
overgangszone tussen openbaar en particulier terrein, in de Amsterdamse binnenstad voor
deze voorzieningen gebruikt mag worden.
Onze vereniging is van mening dat we daar zeer terughoudend in moeten zijn en dat een
dergelijk gebruik van de openbare ruimte in principe niet moet worden toegestaan.
(Zie: Brief aan Stadsdeel.)
Het bouwen in de rooilijn is een wezenlijk kenmerk van de Amsterdamse binnenstad. De
stoepenzone heeft een dubbele functie. In de eerste plaats om toegang tot hoger of lager
gelegen bouwlagen mogelijk te maken, de bel-etage en het souterrain. Dat schiep meteen
enige afstand tussen passanten en de gebruiker/bewoner van een pand. In gevallen waar de
ingang naar straatniveau werd verplaatst bleef de stoep daarom natuurlijk gehandhaafd. Ook
pothuizen vonden een plaats in deze zone, maar daarmee zijn de acceptabele
gebruiksmogelijkheden wel uitgeput.
Wij signaleren dit nieuwe gebruik omdat er enige reden is voor de veronderstelling dat het
niet om een incident gaat. Steeds meer panden worden immers opgesplitst en dat betekent dat
achter één straatdeur soms een flink aantal verschillende bewoners en gebruikers schuil gaat.
Die willen wel graag post ontvangen, liefst in een eigen brievenbus. Die mogelijkheid is lang
niet altijd aanwezig. Soms worden monumenten op een onaanvaardbare manier aangetast
door dergelijke voorzieningen, soms ook is er fysiek gewoon geen ruimte. Dat laatste lijkt bij
het betreffende pand op de Prinsengracht duidelijk een rol te spelen. Wanneer er voor vijf
bewoners niet meer is dan één straatdeur met daarachter een niet brede gang heb je een
probleem.
De oplossing van dat probleem mag echter naar onze mening niet in de stoepenzone worden
gezocht. Daarmee ontstaat een verrommeling van de overgangszone tussen het openbare
gebied en de bebouwing, die weer ander ongewenst gebruik uitlokt. Het karakteristieke
stadsbeeld wordt dan, vrezen wij, ernstig aangetast en dat zal iedereen betreuren. De bijna
onbegrensde mogelijkheden van de moderne techniek moeten een oplossing binnenshuis toch
denkbaar maken. Wie geeft er opdracht om zoiets uit te werken?
Herman Pinkse
(Uit: Binnenstad 194, juli 2002.)
Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.
Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.
Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.