Beroemd uitzicht gaat het schip in

De binnenstad is een beroemd uitzicht armer en een gigantisch schip rijker: een 30 meter lang en 5 meter hoog woonschip dat op 18 november werd afgemeerd in de Prinsengracht ter hoogte van de Elandsgracht. Een aantal buurtgenoten heeft de komst van 'de Liève' nog proberen tegen te houden; er loopt nog een zaak bij de Raad van State. Argumenten tegen dit schip zijn er namelijk genoeg.
Prinsengracht bij Elandsgracht in 1892/95 (G.H. Breitner). Merk op hoe ruimtelijk de openbare ruimte is. De stad komt daardoor tot zijn recht.
Prinsengracht bij Elandsgracht met uitzicht op de Westertoren en een gigantisch woonschip sinds 18 november 2002

De Liève is een Frans binnenvaartschip dat veel te groot is voor de gracht; het schip moest zelfs worden gedemonteerd om te kunnen worden vervoerd. Dergelijke schepen hebben nooit in onze grachten gelegen. De Lieve mag hier ook helemaal niet liggen conform de huidige vervangingsregels en het bestemmingsplan Jordaan. Maar het belangrijkste argument is dat het uitzicht van walbewoners wordt geschaad en tevens dat er sprake is van een aantasting van het uitzicht op de Westertoren en van het historisch aanzien van het 'beschermd stadsgezicht' in het algemeen. Kortom een dergelijk gevaarte hoort niet in de grachten thuis.
Uit de foto blijkt duidelijk dat dit schip niet onder de bruggen doorkan. Er is geen sprake van een 'inklapbaar deel', maar van een bovenstuk dat met een kraan over de brug moet worden getild. Ook de punt van de boot moest worden verwijderd om deze onder de bruggen door te kunnen laten varen. Ons inziens worden de regels daarmee op onaanvaardbare wijze opgerekt.

Met een kraan werd de opbouw van dit 'historische schip' in de gracht getakeld. Zie fotoreportage.

Ook bij het historische karakter zelf van het schip zijn vraagtekens te zetten. Dat het mogelijk is dat een dergelijk schip in de gracht wordt geplaatst, roept vragen op over het functioneren van de Commissie Historische Schepen. Historische schepen worden geacht te passen in de historische omgeving van de binnenstad. Maar het is toch niet vol te houden dat dit 'historische schip' in de historische grachten van Amsterdam thuishoort?
Woonbootbewoners zoeken kennelijk naar nieuwe manieren om woonvolume in de historische grachten te realiseren, ten koste van het woongenot van anderen en het beschermde stadsgezicht. Onze vereniging heeft aan wethouder Frankfurther gevraagd wat de criteria zijn voor het toelaten van historische schepen in de grachten. Wij houden u op de hoogte.

Walther Schoonenberg

WERKGROEP WATER. Onder leiding van Kees Stoffel is in onze vereniging een 'werkgroep water' van start gegaan.

(Uit: Binnenstad 196, december 2002)

Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.

Reacties

Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.

Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.