![]() |
De achtergevel aan de Fokke Simonszstraat met garage-ingang (72-74) |
![]() |
Het gat in de Fokke Simonsstraat, gezien vanaf de Lijnbaansgracht. |
Vanzelfsprekend hebben wij al direct laten weten dat het plan niet past in de binnenstad. Dat
was geen eigenwijsheid van onze kant. Immers, wanneer je kijkt naar de nota De Schoonheid
van Amsterdam, het officiële, door de gemeenteraad vastgestelde beoordelingskader voor de
welstandscommissie, dan zie je onmiddellijk dat het niet voldoet aan de daar gestelde criteria.
Bovendien heeft de gemeenteraad eind 1996 voor deze locatie een Stedenbouwkundig
Programma van Eisen vastgesteld. Ook daaraan voldoet dit plan beslist niet. Desondanks is er
een bouwvergunning verleend, en dat ook nog eens op basis van het verkeerde
bestemmingsplan.
Je zou mogen verwachten dat het dagelijks bestuur van het stadsdeel uitgebreid zou uitleggen
waarom het meent van de door de gemeenteraad vastgestelde beleidsregels af te moeten
wijken. Je zou ook mogen verwachten dat het stadsdeelbestuur de welstandscommissie
aanspreekt op de afwijking van de criteria uit de raadsnota en op de inconsistentie in de eigen
advisering. Dit temeer omdat blijkens de verslagen van de commissie een van de leden
nadrukkelijk zegt niet naar de context, de omgeving, van het plan te hoeven kijken maar
alleen naar het concept. Daarmee komt hij niet alleen in strijd met de nota, maar zelfs met de
Woningwet. Uiteraard hebben wij het stadsdeelbestuur nadrukkelijk op deze zaken gewezen.
De enige reactie van de kant van het bestuur was een kopie van de bouwvergunning. In die
vergunning wordt alleen maar gezegd dat de schoonheidcommissie (zo noemt ambtelijk
Amsterdam nog steeds de Commissie voor Welstand en Monumenten) een positief advies
heeft uitgebracht. Verder wordt gezegd dat er naar aanleiding van de ingediende zienswijzen
veranderingen zijn aangebracht, dat daaraan voor een deel is tegemoetgekomen en dat het
bestuur voor het overige de belangen van de aanvrager overwegend acht. De aanpassingen in
het plan waren minimaal en hadden niets te maken met de eigenlijke bezwaren. Over de
strijdigheid met het eigen expliciet vastgelegde beleid wordt met geen woord gesproken. Wel
wordt een aantal vrijstellingen verleend, overigens niet eens compleet, ook weer zonder enige
motivering. En dat terwijl voor en na wordt beweerd dat de tijd van het automatisch verlenen
van vrijstellingen in Amsterdam definitief tot het verleden behoort.
Onze vereniging heeft schorsing van de bouwvergunning gevraagd (Zie: Bezwaarschrift). Dat is een vergaande stap en dat doen we zelden. Wij vonden en vinden het bouwplan op deze plaats onaanvaardbaar, maar wij vinden dat evenzeer van het totaal achterwege blijven van iedere motivering van het besluit van het stadsdeelbestuur. Naar onze mening is hier sprake van onbehoorlijk bestuur. Natuurlijk hoeft het stadsdeelbestuur niet ieder detail te verantwoorden en het spreekt vanzelf dat het ook andere belangen in de afweging betrekt. Maar wanneer het bestuur nadrukkelijk wordt aangesproken op de afwijking van het eigen beleid en op de ondeugdelijkheid van het welstandsadvies kan een goede motivering niet achterwege blijven.
![]() |
3-dimensionaal aangezicht van de nieuwbouw aan de Lijnbaansgracht |
Om het verhaal af te ronden: waarom vinden wij dit bouwplan een ramp voor de buurt? In
algemene termen omdat het veel te grootschalig is en daardoor een grove ingreep in de
fijnkorrelige bebouwingsstructuur van de binnenstad, die juist in deze overgangszone
zorgvuldig bewaakt moet worden. Voor de Weteringschans kun je die fijne korrel nauwelijks
meer eisen, maar des te meer reden is er om voor de direct daarachter liggende
Lijnbaansgracht uiterst terughoudend te zijn op het punt van de schaalgrootte.
Ging het alleen om de grootschaligheid dan zou je, gegeven het feit dat de bestaande situatie
slecht was en de gevel aan de Lijnbaansgracht op zichzelf zeker wel kwaliteiten heeft,
uiteindelijk met tegenzin kunnen berusten in de bestuurlijke keuze. Maar wat in dit plan
volkomen onverteerbaar is, is de gevel aan de Fokke Simonszstraat. Door de gekozen
ontsluitingsstructuur ontstaat daar een gevel van 27 m lang met getraliede openingen naar de
parkeerkelder en een bovenmaatse garagetoegang met een groot traliehek. De vensterbanken
van de eerste woonlaag zitten op een hoogte van 1,80 m. Daarachter zit geen woonkamer,
maar een loggia, georiënteerd op het noorden. Er is dus geen enkel contact met de straat en er
zijn geen toegangsdeuren tot de woningen, iets wat overal elders wel wordt geëist. Kortom, in
een al kwetsbare straat in de binnenstad, vlak bij de Reguliersgracht, komt een dode gevel van
27 m lang. Dat is volstrekt onaanvaardbaar en in strijd met alle beleidsuitspraken terzake. Hoe
kunnen welstandscommissie en stadsdeelbestuur hiermee instemmen? Daarop willen wij
antwoord.
Herman Pinkse
[Meer lezen: Bezwaarschrift]
(Uit: Binnenstad 199, april 2003.)
Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.
Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.
Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.