![]() |
Impressie uit het kleurrijke 'Masterplan Weteringcircuit' van het stadsdeel |
Uitgebreid is gesproken over de vorm die de brug zou moeten krijgen. De doorvaarthoogte
van de huidige brug is zeer beperkt en het is de bedoeling die bij de nieuwbouw te vergroten.
Een complicatie daarbij is dat de tramroute moet worden gehandhaafd. Een tram stelt
beperkingen aan het aanvaardbare hellingspercentage. Omdat de kruising met de
Stadhouderskade voor de Ferdinand Bolstraat niet kan worden verhoogd moet de ruimte voor
de helling op de brug worden gevonden. Dat betekent een asymmetrische brug met het
hoogste punt aan de kant van de Weteringlaan. Daar ontstaan dan hoge taluds, die met trappen
worden afgewerkt.
Onze vereniging is niet echt enthousiast over die verschijningsvorm maar meende dat het
belang van het opheffen van de bottleneck voor de scheepvaart hier toch zwaarder moest
wegen. Juist tegen dat opheffen is overigens door omwonenden op en aan het water hevig
geprotesteerd omdat zij toename van de overlast vrezen. Wij vonden dat een oneigenlijk
argument. Er is overlast van het waterverkeer en die moet zeker worden bestreden, maar niet
door op zichzelf wenselijke voorzieningen achterwege te laten.
Tijdens de bouw zijn noodvoorzieningen nodig om het verkeer gaande te houden en die eisen
tijdens de bouw een grote breedte. Die breedte is in de definitieve situatie, waarin zij niet
meer nodig is, gehandhaafd en daartegen heeft de vereniging bezwaar gemaakt, net als de
welstandscommissie.
De nieuwe brug is ongeveer 36 m breed. Van die breedte wordt 7,5 m gebruikt voor trottoirs
en niet minder dan 8 m voor verschillende tussenbermen. Dat lijkt ons overdadig. De
Ferdinand Bolstraat is tussen de gevels niet breder dan 15 m. Omdat de brug zo breed wordt
krijgt hij meer het karakter van een plein dan van een brug. Bovendien wordt de continuïteit
van de Singelgrachtzone sterker aangetast dan strikt nodig is. Die nadelen wegen naar onze
mening niet op tegen het gemak dat een uitvoering van de noodbrug als definitieve brug
oplevert.
Herman Pinkse
(Uit: Binnenstad 203, december 2003)
Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.
Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.
Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.