In een mondelinge bijdrage in de commissievergadering heb ik het besluit historisch genoemd. Er
wordt immers al jaren over gepraat, met weinig resultaat, en nu lijkt het er echt van te komen: de
deelraad voert uit, wat de centrale gemeenteraad heeft nagelaten. In 1999 sneuvelde een oud plan
om het water terug te brengen in het gedempte Rokin in de gemeenteraad. Met de bouw van een
extra laag in de parkeergarage wordt het definitief onmogelijk om ooit nog het water op het Rokin
terug te brengen. Een historische vergissing! (Zie:
Het water terug in het Rokin?,
in: Binnenstad 177, juli 1999.) In 2000 organiseerde
de VVAB onder leiding van buurtbewoner Jos Otten een bewonersactie voor het weer opengraven
van de in 1895 gedempte Palmgracht: de handtekeningen van ruim de helft van de bewoners
werden overhandigd aan de toenmalige wethouder Guusje ter Horst. (Zie:
Bewoners Palmgracht voor hergraven van gracht, in: Binnenstad 183, juli
2000.) Wij vroegen toen om een haalbaarheidsonderzoek en dat kregen we ook. De conclusie was
hoopgevend: het bleek mogelijk te zijn om het water terug te brengen in de Palmgracht. Toch
besloot de raad er niet verder mee te gaan: er was inmiddels verzet gerezen van de kant van een
groep bewoners die een speelplaatsje wilde behouden.
Inmiddels is de bouw van de Noord/Zuidlijn begonnen: zowel op het Rokin als op de Vijzelgracht
worden metrostations met parkeergarages aangelegd zonder het water daarboven terug te brengen.
In de 19de en 20ste eeuw werd de waterstructuur van de binnenstad ernstig beschadigd door in totaal
zo’n zeventig grachten en gedeelten van grachten te dempen en kades aan te plempen (zie:
Amsterdam Waterstad, in: Binnenstad 181, maart/april 2000). Herstel van de waterstructuur slaat twee vliegen in één klap:
niet alleen de kwaliteit van de openbare ruimte, maar tevens de waterdoorstroming en -berging
wordt verbeterd. Het omzetten van een treurig parkeerterrein in een ondergrondse parkeergarage
geeft een meerwaarde aan het terugbrengen van het water. Eigenlijk is er sprake van het
terugdraaien van de pogingen om van de waterstad een landstad te maken door middel van
dempingen en verkeersdoorbraken. Zo was de gedempte Elandsgracht het eerste stuk van een
verkeersdoorbraak door de grachtengordel die niet is doorgegaan. Door het ongedaan maken van
deze mislukte ingrepen in de stedenbouwkundige structuur wordt duidelijk wat de aanwijzing van
de binnenstad tot beschermd stadsgezicht beoogt: het mogelijk maken van nieuwe ontwikkelingen
door aan te sluiten bij bestaande cultuurhistorische waarden.
De VVAB zal in actie moeten komen om de buurtbewoners voor het idee van het terugbrengen van
het water te winnen, al spreekt het vanzelf dat we de uitkomst van het haalbaarheidsonderzoek op
haar merites zullen beoordelen.
Walther Schoonenberg
De vereniging wil een actiecomité oprichten voor het terugbrengen van water in de binnenstad. Het
comité gaat naar model van het Kroonlantaarncomité bewoners mobiliseren voor een proactief
onderwerp: het herstel van de stedenbouwkundige structuur van de Amsterdamse binnenstad door
middel van het terugbrengen van door demping verloren water.
Als u mee wilt doen, stuur dan een e-mail
of bel naar het verenigingskantoor om u op te geven: 020 6172735.
(Uit: Binnenstad 203, december 2003)
Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.
Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.
Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.