![]() |
![]() |
![]() |
Zicht op de Vijzelgracht met de aanleg van de Noord/Zuidlijn |
Raamaffiche van het Comité Entrée met KRACHT! |
De Vijzelgracht was een kleine radiaalgracht tussen de Prinsengracht en de Lijnbaansgracht, waarlangs de Vijzelstraat liep, een belangrijke radiaalstraat die tot aan de Munt doorloopt. De demping van de Vijzelgracht in 1933 was een gevolg van de verkeersdoorbraak van de Vijzelstraat. De stad had behoefte aan een verkeersroute naar de zuidelijke stadsuitbreidingen. De Vijzelstraat begon tegenover de Munt met een flessenhals van 7 m, daterend van vóór 1600. In 1907 besloot de gemeenteraad de Vijzelstraat te verbreden tot 22 m, door afbraak van de huizen langs de westzijde. In 1917 verdween de bebouwing tussen het Singel en de Herengracht, een jaar later die tussen de Heren- en Keizersgracht, in 1926 tenslotte tussen de Keizers- en de Prinsengracht. In 1933 volgde de demping van de Vijzelgracht. Dat was eigenlijk overbodig want de Vijzelstraat had genoeg ruimte naast de Vijzelgracht: de gedempte gracht werd een onbestemd stukje openbare ruimte.
![]() |
Uit het rapport van de TU Delft: plattegrond van de Vijzelgracht met gracht. |
![]() |
Uit het rapport van de TU Delft: dwarsdoorsnede van het metrostation en de gracht met het profiel van de Vijzelgracht daarboven. |
Walther Schoonenberg
(Uit: Binnenstad 213, oktober 2005)
Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.
Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.
Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.