In het door het stadsdeelbestuur opgestelde ‘Plan van Aanpak Inrichting Openbare Ruimte
Jordaan’ wordt voorgesteld de Elandsgracht niet open te graven, maar een alternatief
winkeliersplan uit te voeren met diagonale overstreekstroken tussen de geparkeerde auto’s
door. Het comité stelt echter voor het eerdere stadsdeelplan voor het opengraven van de
Elandsgracht uit te voeren in combinatie met een parkeergarage voor 400 auto’s ter
compensatie van de bovengronds op te heffen parkeerplaatsen. In een persbericht zegt het
comité dat een gracht en winkels heel goed samengaan en dat de schoonheid van de stad
álle binnenstadsbewoners aangaat. Het comité ziet het als haar taak aan te tonen dat er een
groot draagvlak in de binnenstad bestaat voor het opengraven van grachten. Dit wordt
immers bevestigd door de telefonische enquêtes die door de Dienst Onderzoek en
Statistiek van de gemeente de afgelopen jaren zijn uitgevoerd – vooral de combinatie van
gracht en parkeergarage sprak een ruime meerderheid van de geënquêteerde bewoners
bijzonder aan.
Het Burgerinitiatief wordt in januari 2006 in de deelraad besproken. Als de deelraad het
Burgerinitiatief afwijst, kan het Comité besluiten een referendum aan te vragen. Alle
kiesgerechtigde binnenstadsbewoners kunnen dan hun stem vóór of tegen het opengraven
van de Elandsgracht uitbrengen. Om het referendum mogelijk te maken, moet het comité
echter eerst nog 4.000 handtekeningen ophalen.
Walther Schoonenberg
(Uit: Binnenstad 215, februari 2006)
Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.
Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.
Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.