In het artikel van Hendrik Battjes, die namens de VVAB het advies heeft
geschreven en aan de gesprekken met de gemeente heeft deelgenomen, wordt uitgelegd wat de
plannen van de gemeente zijn en waarom wij daartegen bezwaar hadden. Het is goed nog
even op een rij te zetten wat er precies is gebeurd.
Op 16 maart 2006 diende de vereniging een zienswijze in tegen het bouwplan voor brug 303.
Dat werd op 3 juli gevolgd door een pro forma-bezwaarschrift en op 27 juli door een
uitgebreide inhoudelijke motivering (zie onze website). Daarin toonden wij aan dat de brug – zelfs
met behoud van een rijstrook voor nood- en hulpdiensten – 4,50 à 5,50 meter smaller zou
kunnen worden. Op 14 september volgde de zitting van de bezwaarschriftencommissie. Daar
namen wij kennis van een nieuw advies van de welstandscommissie waarin de vereniging op
inhoudelijke gronden grotendeels gelijk kreeg, maar toch bot ving: de commissie stemde
alsnog in met het bouwplan. Op 27 oktober schreven wij op verzoek van de
bezwaarschriftencommissie een aanvullend commentaar op dit advies. Het mocht niet baten: de
bezwaarschriftencommissie besloot negatief. Opmerkelijk echter was dat deze commissie – geheel in de lijn
van de inhoudelijke kritiek van de welstandscommissie – de gemeente opriep “het advies van
de welstandscommissie ten aanzien van de vormgeving van de brug ter harte te nemen en te
bezien of er mogelijkheden zijn om de vormgeving van de brug bij te stellen”. Op 11 januari
liet de vereniging daarom aan B & W weten niet naar de rechter te gaan, maar wel graag in te
willen gaan op het aanbod voor nader overleg over de vorm van de nieuwe brug, “in het
verlengde van het gesprek dat wij eerder hadden”.
Dat laatste gesprek had plaats op 30 augustus 2006. Hierbij werd de vereniging onder zware
druk gezet omdat onze procedure tot tijdvertraging en daarmee tot financiële schade voor de
gemeente zou leiden: als de VVAB de procedure zou voortzetten, zou het verbreden van het
Open Havenfront tegenover het Centraal Station vanwege de financiële tegenvallers wel eens
geschrapt kunnen worden.
Tegelijkertijd werden wij echter uitgenodigd voor nader overleg over vormgevingsdetails –
dat was nog wel mogelijk. Daar is het echter nooit meer van gekomen. Op 23 januari kregen
wij van de coördinator van het project Stationseiland een email met de volgende inhoud: “De
aanvrager van de bouwvergunning is de Noord/Zuid-lijn. Het is ook deze organisatie die voor
de uitvoering van brug 303 zorg zal dragen. Ik ga er vanuit dat de Noord/Zuid-lijn zich daarbij
houdt aan hetgeen in de bouwvergunning is opgenomen. Dat betekent dat ik weinig
mogelijkheden zie, en ook die wens niet heb, om (nu de procedure is doorlopen) de vormgeving van
brug 303 opnieuw ter discussie te stellen.”
Op 7 maart hadden wij een gesprek met de Projectgroep Noord/Zuid-lijn. Daar bleek dat
vrijwel direct na ons gesprek in augustus de aanbesteding plaatsvond. De conclusie is dat wij te
goed van vertrouwen zijn geweest.
Walther Schoonenberg
(Uit: Binnenstad 221, april 2007)
Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.
Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.
Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.