'Stabilisering' van Singel 146 met een skelet van stalen profielbalken (foto Wim Ruigrok) |
Wat is het Bouwbesluit eigenlijk?
"Het Bouwbesluit is een mega-dikke wetstekst met een grote hoeveelheid bouwtechnische
voorschriften waaraan alle bouwwerken moeten voldoen. Niet alleen nieuwbouw, maar
ook verbouwingen van bestaande bouwwerken, zoals monumenten. Die voorschriften
moeten ervoor zorgen dat gebouwen veilig zijn, en hygiënisch. Dat laatste was de oorspronkelijke
bedoeling van het Bouwbesluit: ervoor te zorgen dat er geen onacceptabele
woonomstandigheden optreden. Het moet wel gezegd worden dat de regelgeving op sommige
punten nog strenger was dan tegenwoordig. Zo mocht men vroeger niet met de voordeur
in huis vallen: er moest altijd een halletje zijn. Of de wc mocht niet in de huiskamer
staan, zulk soort dingen."
Stadsherstel doet vrijwel niet aan nieuwbouw, maar vooral aan verbouw van bestaande gebouwen,
vaak monumenten. Hebben jullie veel last van het Bouwbesluit?
"Bij drie onderwerpen hebben we last van het Bouwbesluit, of althans van de wijze waarop
men het Bouwbesluit aangrijpt om het ons lastig te maken: stabiliteit, funderingen en
verdiepingshoogten. Bij stabiliteit gaat het om stalen portalen die we in panden moeten
plaatsen om ze meer stabiliteit te geven. Daarnaast moeten we op grond van het Bouwbesluit
regelmatig funderingen vernieuwen. Steeds weer vraag je je daarbij af of de regels
niet te streng zijn. Bij berekeningen gaat men ervan uit dat panden op zichzelf moeten staan
en volledig alle windbelasting moeten opvangen, terwijl ze in werkelijkheid tussen andere
panden in staan, waaraan ze ook stabiliteit ontlenen. Er wordt niet uitgegaan van gebleken
geschiktheid en het bestaande funderingsgedrag."
Wordt Stadsherstel daardoor op extra kosten gejaagd?
"Het lijkt wel alsof men denkt dat Stadsherstel onbeperkte middelen heeft. Als wij bijvoorbeeld
een pand hebben, dat een zijmuur deelt met het buurpand, komt de gemeente snel
naar ons toe om het initiatief te nemen ook de kar van de buurman te trekken. Omdat wij
deskundig zijn en weten hoe je zoiets aan moet pakken, en dus de buurman daarbij kunnen
kunnen helpen. Toch kan je, denk ik, niet zeggen dat wij meer last van het Bouwbesluit hebben
dan particulieren. Die worden ook regelmatig geconfronteerd met de eisen die de gemeente
aan funderingen stelt."
Michiel van der Burght (foto Wim Ruigrok) |
Enerzijds is het natuurlijk goed dat de gemeente erop let dat funderingen een bepaald kwaliteitsniveau
hebben. Anderzijds kan men zich afvragen of de eisen van het Bouwbesluit niet te hoog
zijn, waardoor monumentale waarden verloren gaan.
"Als je een metrolijn gaat aanleggen, is het heel verstandig om een funderingsonderzoek
te doen en pandeneigenaren tot funderingsherstel te dwingen, wanneer dat nodig is. Daar
kregen de eigenaren dan ook een bijdrage voor. Wat je nu echter ziet, is dat precies dezelfde
kwaliteitseisen worden toegepast op de rest van de stad, alsof daar ook metrolijnen
worden aangelegd. Dat is het gevolg van de strikte toepassing van het Bouwbesluit. In de
praktijk kunnen de meeste monumenten niet aan die eisen voldoen en dat is ook niet nodig.
Alleen als een pand gaat verzakken of scheuren krijgt, is funderingsherstel nodig. Je moet
mensen niet onnodig op kosten jagen."
Moet Stadsherstel vaak de verdiepingshoogten aanpassen?
"Het komt regelmatig voor dat we in de problemen komen omdat we een pand niet kunnen
opsplitsen in verschillende woningen, omdat sommige verdiepingen niet voldoende
hoog zijn. Recent hadden we dat probleem met een pandje in de Spinhuissteeg waar we
drie woningen in wilden realiseren. Toen we daar een vergunning voor aanvroegen, bleek
dat de hoogte van de bovenste kapverdieping te laag was. Daar was de stahoogte 1,9 m, terwijl
het Bouwbesluit 2,1 m vereist voor bestaande bouw. Daar mag je dan geen verblijfsruimte
van maken. De ruimte mag wel voor opslag dienen, of als badkamer, maar niet als
huiskamer. We moesten het plan toen wijzigen en hebben er nu voor gekozen om van de bovenste
twee verdiepingen één woning te maken. In dat geval is de helft van de oppervlakte
geen verblijfsruimte, dat mag ook niet, maar daarvoor is een ontheffing mogelijk. In dit
pand maken we nu twee woningen in plaats van drie. Het gevolg is wel dat bij de gegeven
investering de huurprijs per woning omhoog gaat. Dat is dan de prijs die de stad betaalt
voor de strikte naleving van de regels."
Je kunt dus zeggen dat de stad op kosten wordt gejaagd?
"Ja, en dat terwijl we dit pand kochten van een
eigenaar die de kapverdieping gewoon als verblijfsruimte, namelijk als studeerkamer,
gebruikte. Het was één woonhuis. We willen daar meerdere woningen van maken, maar
dat is dan opeens heel ingewikkeld."
De regering streeft er toch juist naar de woningmarkt te liberaliseren? Zelfbouw wordt bijvoorbeeld
gestimuleerd. Dit alles lijkt daar haaks op te staan
"De oorspronkelijke bedoeling van het Bouwbesluit
was dat er geen onaanvaardbare woonomstandigheden komen. Geen krotwoningen
meer, zoals vroeger. Intussen worden de regels van het Bouwbesluit ten behoeve van
zogenaamde zelfbouwers versoepeld. Zij zijn niet meer gebonden aan een bepaalde stahoogte,
wc’s hoeven niet langer minimaal 60 cm breed te zijn en meer van zulk soort dingen.
Vanuit het idee dat die mensen zelf wel weten wat goed voor ze is. Maar monumentenzorgers
zijn kennelijk geen zelfbouwers. In de monumentenzorg is van versoepeling geen
enkele sprake, integendeel. Het is absurd dat zelfbouwers meer mogen dan monumentenzorgers,
terwijl zij nieuwbouw realiseren en wij bestaande gebouwen opknappen."
Hoe zou dat komen? Hebben jullie er met de gemeente over gepraat?
"Naar aanleiding van de brief van de VVAB hebben wij de gemeente om een gesprek gevraagd,
maar dat heeft nog niet plaatsgevonden. Wel hebben we aanwijzingen dat er momenteel
ook binnen de gemeente over deze kwestie wordt gediscussieerd. De handhavers
staan hier ook tegenover de ambtelijke monumentenzorgers
en vooralsnog trekken de laatsten aan het kortste eind. Het laatste
woord is hier nog niet over gezegd. Het gaat ons in ieder geval niet alleen om ons eigen
belang; hier doet zich echt een probleem voor dat opgelost moet worden."
Walther Schoonenberg
Lees ook: [Wijde Heisteeg 7]
(*) De schriftelijke reactie, gedateerd 4 december 2015, is te downloaden hier:
[Inspraakreactie]
Er is nog geen antwoord gekomen op deze brief. De inwerkingtreding van het nieuw beleidskader
is opgeschort.
(Uit: Binnenstad 276, mei/jun. 2016)
Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.
Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.
Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.