1. Opening door Jacques de Smidt.
Jacques draagt het dagvoorzitterschap over
aan Hans Lurvink, dagvoorzitter.
2. De notulen d.d. 13 mei 2017 worden ongewijzigd goedgekeurd.
3. Algemeen jaarverslag
Fred Kramer presenteert het jaarverslag. Zie
hiervoor behalve het Algemeen jaarverslag
2017 ook de 'Inleiding' van de secretaris
n.a.v. het Jaarverslag 2017.
Aanvullingen op het jaarverslag door de
werkgroepen:
- De voorzitter van de excursiecommissie,
Peter Poelstra, wil de zeer gewetensvolle administrateur
van die werkgroep, Aart Janszen,
graag hartelijk danken voor zijn werkzaamheden.
Dit naar aanleiding van het
afscheid van de administrateur in november.
Het streven van de werkgroep is om elke
maand een activiteit te organiseren.
- Roel Beugeling betreurt het feit dat niet,
zoals verzocht, elke werkgroep aan het
woord gekomen is. Weliswaar zijn de werkgroepverslagen
opgenomen in het Algemeen
jaarverslag, maar een mondelinge
toelichting tijdens de vergadering is achterwege
gebleven. De meerderheid van de vergadering
vraagt het bestuur een mondelinge
presentatie op de ALV in het vervolg te stimuleren.
Bijgevallen door Hans Tulleners merkt Roel
Beugeling daarnaast op dat hij meer behoefte
heeft aan gedachtewisseling en discussie. De
laatste tijd lijken de leden op de borrels alleen
nog bijeen te komen als gehoor.
- Els Iping, voorzitter van de werkgroep Balans,
geeft n.a.v. van dit verzoek aan dat de
werkgroep Balans op verschillende borrels
heeft verteld wat de werkgroep heeft gedaan.
- Hans Tulleners vraagt de werkgroep wat zij
van plan is te doen aan de onstuitbare
stroom toeristen in de stad; 25 miljoen toeristen
op 850.000 inwoners. Initiatieven als
een verbod op touringcars in de stad, een
verbod op de verhuur van hele woningen en
kritiek op het programma-akkoord moeten
het aantal toeristen verminderen.
- Jan Fraijman treedt af als voorzitter van de
werkgroep Waakhond, maar zal wel lid blijven.
De waardering voor hem is groot en hij
ontvangt een bos bloemen als dank.
- Jos Otten merkt op dat meer dan de helft
van de huidige leden lid is geworden na
2010. Jarenlang bleef het aantal leden op
circa 1900 leden steken, inmiddels is dat gegroeid
naar meer dan 3000.
Voorstel t.a.v. de nieuw in te stellen
functie
Het ledental van de vereniging is de afgelopen
jaren ink gegroeid, wat een te hoge
werkdruk heeft opgeleverd voor de bureausecretaris,
Walther Schoonenberg. Sinds
2015 wordt dan ook al gepraat over het aanstellen
van een extra functionaris bij het bureau.
Het voorstel is om die aan te stellen,
waarvoor de kosten van € 20.000 op jaarbasis
betaald zouden kunnen worden uit de pot
Bijzondere baten. Het bestuur hoopt dat
Walther Schoonenberg hierdoor meer tijd
kan besteden aan procedures en wil zo een
professionaliseringsslag maken.
- Roel Beugeling vraagt of er nu dus toestemming
gevraagd wordt om tweemaal € 20.000
uit te trekken om Walther Schoonenberg te
ontlasten. In 2017 is immers, zo blijkt uit het
nancieel verslag, ook al € 20.000 uitgetrokken
voor juridische hulp, die voorheen door
Walther Schoonenberg zelf werd verleend.
De secretaris licht toe dat het nieuwe bedrag
van € 20.000 bedoeld is voor extra ondersteuning
van het bestuur en dat de heer
Schoonenberg dat tot op heden altijd op
vrijwillige basis heeft gedaan, hoewel dit niet
zijn eerste taak is. De nieuwe functionaris zal
ook de contacten met de leden moeten onderhouden.
- Gert Eijkelboom wil naar aanleiding van de
hoge werkdruk weten aan welke taken bij
deze extra capaciteit wordt gedacht. De secretaris
is van mening dat dit specieke onderwerp
niet op een ALV thuishoort. Hendrik
Kaptein vindt dat bij een verhoging van
de bureaukosten van € 66.000 in 2017 naar
€ 74.000 in 2018 en vervolgens nogmaals een
toekomstige stijging van € 20.000 toch ook
een functiebeschrijving beschikbaar zou
moeten zijn.
- Paul Hendriks uit zijn grote waardering
voor de hoge kwaliteit van de werkzaamheden
die geleverd worden door het secretariaat
en is ervan overtuigd dat uitbreiding nodig
is. Hij vraagt zich af of de werkzaamheden
misschien anders kunnen worden ingedeeld
en of bijvoorbeeld bemoeienis met de Sluisbuurt
wel nodig is, ondanks het geleverde
betoog van Sjoerd Soeters. De kerndoelstelling
is immers de binnenstad. Hierop roept
Hendrik Battjes in herinnering dat de VVAB
al veel hoogbouw heeft tegengehouden en
dat het noodzakelijk blijft dit proces te volgen.
Hij oogst hiermee groot applaus.
De secretaris antwoordt dat het nieuwe bestuur
alert blijft op zijn kerntaken en prioriteiten
en hierbij ook rekening zal houden
met het beslag dat dit op de middelen legt.
- Herman Pinkse merkt op dat de zaken die
hier nu als bestuursbeslissingen geponeerd
worden de bevoegdheid van het bestuur
overstijgen. Er moet duidelijk worden hoe
dit allemaal bekostigd gaat worden en wat
het bestuur voor ogen heeft met de structurering
van een vereniging met een bureau.
De vereniging moet niet op onherroepelijke
wijze opgezadeld worden met een constructie
zonder gefundeerd plan. Fred Kramer
antwoordt hierop dat de ALV weliswaar de
begroting vaststelt als hoogste orgaan en op
die manier beslist over het eventueel aanwenden
van extra middelen, maar dat de
daadwerkelijke inrichting van het bureau
aan het bestuur is.
- Roel Beugeling vindt de afstand tussen het
bestuur enerzijds en de leden anderzijds ongewenst.
Hij is het dan ook volledig eens met
de opmerkingen van Herman Pinkse.
- Jaap Rehbock wil als lid graag kunnen
meebeslissen over de functieomschrijving
van de heer Schoonenberg, daar die in 2011
ook door de ALV is goedgekeurd.
De secretaris stelt voor om hier een extra
ALV over te organiseren. Dit voorstel vindt
bijval bij Jenny Bierenbroodspot. Zij oppert
de mogelijkheid om Walther Schoonenberg
formeel een grotere taak te geven en zou als
lid graag de mogelijkheid hebben om hem
zelf te kunnen bevragen over welke taken hij
wil behouden of afstoten. De consequentie
van deze extra vergadering is dan wel dat er
vandaag geen besluit genomen kan worden
over een deel van de begroting.
De secretaris stelt voor de vergadering te
schorsen en eerst het nancieel verslag te
behandelen. Deze discussie kan dan worden
doorgeschoven naar het volgende agendapunt.
Aldus wordt besloten. Het Algemeen
jaarverslag wordt vastgesteld, met de clausule
dat het voorstel dat betrekking heeft op de
nanciële ondersteuning nog niet is geaccordeerd.
4. Financieel jaarverslag
Hans Lurvink, penningmeester, geeft aan
dat het Financieel jaarverslag al het nodige
stof heeft doen opwaaien. Geheel begrijpelijk,
vanwege de extra kosten van € 20.000
ten behoeve van onder meer de Heinekenhoek,
waartegen de vereniging zich heeft ingezet
overeenkomstig de wens van de leden.
Voorheen behartigden de advocaten Sebastiaan
Levelt en Arnoud Noordam deze zaak in
hun functie als bestuurslid, bijgestaan door
Walther Schoonenberg, maar dit gaat om
zo'n groot project, dat een advocatenkantoor
in de arm werd genomen (Kennedy Van
der Laan). Zij stelden een junioradvocaat
voor, bijgestaan door een senior, zodat de
zaak voor een bedrag van € 155 per uur kon
worden geregeld in plaats van € 300 per uur.
De kosten werden verantwoord geacht en
betaald uit het fonds Bijzondere baten.
De kosten voor het bureau betroffen
€ 66.000 loonkosten (2017), uitgegeven aan
twee personeelsleden. De precieze verdeling
van kosten is niet gegeven uit privacyoverwegingen
voor de twee personeelsleden. De
kascommissie heeft hier echter altijd inzage
in.
Ten aanzien van het bureausecretariaat is
gezocht naar een nieuwe weg, want als Walther
onder deze druk blijft staan, stort het
hele secretariaat in en is de vereniging vleugellam.
De hogere lasten komen echter pas
in 2019, 2020 en 2021 op de begroting. Het
plan is om voorlopig per jaar € 20.000 vrij te
maken voor de nieuwe functie. Als dit niet
gebeurt, is de penningmeester bang dat de
continuïteit niet wordt gewaarborgd en daar
moet hij voor waken. Voor 2018 is slechts
een kleine verhoging opgenomen, mocht er
iemand dit jaar al beginnen
De kosten voor secretariaatsondersteuning
(€ 20.000 p.j.) – toevallig dezelfde som als de
in 2017 bestede kosten voor de processen –
zullen niet vanuit de bijdragen van de leden
worden betaald, maar vanuit de pot Bijzondere
baten.
Verder merkt de penningmeester op dat het
resultaat van de excursiecommissie iets hoger
ligt dan het bedrag dat hij in zijn overzicht
heeft opgenomen, doordat de post op
kasbasis is. Er zijn dus al gelden in 2017
vooruit gestort ten bate van een excursie in
2018.
- Roel Beugeling vraagt of het klopt dat de
nieuwe uitgave van € 20.000 voor de aanstelling
van een secretariaatsmedewerker pas
voor 2019 is begroot, zodat de begroting
2018 in principe kan worden goedgekeurd.
De penningmeester bevestigt dat en vraagt
of het alsnog nodig is de vergadering te
schorsen. Dat is niet nodig.
- Hendrik Kaptein uit zijn complimenten
voor onze penningmeester. Alles klopt; het
ziet er schitterend uit, dus over de verslaglegging
niets dan goeds. Helaas toch een negatieve
kasstroom van € 30.000 en dat is forser
dan het eerder genoemde bedrag van
€ 23.000. Het zijn niet alleen de advocatenkosten
die hier de oorzaak van zijn. Daarom
vraagt hij zich af of we niet uit eigen kring
meer deskundigheid kunnen aantrekken.
Inzake de Heinekenhoek hebben we voorlopig
gewonnen, maar dit betekent slechts dat
de stad gedwongen is om een nieuw besluit
te nemen.
Over de begroting merkt hij op dat het
boekjaar al een tijdje gaande is en hij ziet
liever dat de begroting wordt vastgesteld
voorafgaand aan het jaar waarop deze betrekking
heeft. Hij stelt de vergadering voor
de voorliggende begroting 2018 toch niet
vast te stellen, in verband met de uitbreiding
van het bureau. Hij vreest dat de kas wel heel
snel leeg is als we de pot Bijzondere baten,
behalve voor advocaten en tegenvallers, ook
gaan aanwenden om een extra medewerker
aan te stellen. Hij stelt voor hier nog eens
goed over na te denken.
De penningmeester meldt dat er in december
2017 een tweede aanmaning is uitgegaan.
De betalingen hiervan zijn pas in januari
2018 binnengekomen en geboekt.
- Juliet Oldenburger (bureaumedewerker)
geeft aan dat zij in het verhaal mist dat advocaat
Arnoud Noordam voortijdig uit het bestuur
is gestapt, mede omdat hij zich niet
kon verdiepen in de komende Omgevingswet.
Ten aanzien van de Heinekenhoek
heeft hij toen geadviseerd een advocaat in
de arm te nemen, juist omdat het zo'n grote
zaak is en de andere partij zeker met een
goede advocaat zal komen. Als Noordam
niet uit het bestuur was gestapt, waren de
advocatenkosten mogelijk toch minder
hoog uitgekomen.
- Paul Hendriks geeft aan jarenlang bij de
gemeente te hebben gewerkt op het terrein
van ruimtelijke ordening. Ook heeft hij een
ruime ervaring met juridische procedures.
Hij is nu tien jaar lid van de VVAB en nog
altijd buitengewoon verbaasd over de grote
mate van kwaliteit en van de successen die
door de vereniging worden geboekt. Denk
daarbij aan het Binnengasthuisterrein, de
brug bij het Amstelhotel et cetera. Zijns inziens
kunnen de uitgaven niet zuiniger. De
kwalitatieve voorbereiding is heel belangrijk,
dus zijn advies luidt: ga hier vooral niet op
bezuinigen en besteedt zaken die we zelf aan
kunnen niet uit. Met heel weinig geld wordt
heel veel bereikt.
- Hans Lurvink meldt dat Walther degene is
die met name al deze zaken inhoudelijk
voorbereidt. Het is de bedoeling dat er in
het nieuwe bestuur ook weer een jurist zitting
neemt, zoals voorgesteld zou dat Dick
Beumer worden.
- Jaap Rehbock stelt voor om bij grote projecten
als de Heinekenhoek aan grote charitatieve
fondsen een bijdrage te vragen, dat kan
in het kader van onze culturele doelstelling
en de ANBI-status. Hans Lurvink vraagt of
de heer Rehbock zelf ook bereid is om advies
te geven.
- Jaap Rehbock geeft aan dat hij weliswaar
een oud-kantoorgenoot van Sebastiaan Levelt
is en de vereniging graag wil bijstaan,
maar dat hij zelf onvoldoende op de hoogte
is van planologische zaken. Dick Beumer
geeft aan dat hij een soort juridische denktank
aan zijn beoogde bestuurslidmaatschap
wil koppelen. Met Govert Janssen heeft hij
hier al over gesproken.
- Amardi Geerdink merkt op dat zij nauw
betrokken is bij Wijde Heisteeg 7 en zelf in
deze zaak advocatenkosten heeft gemaakt,
die beduidend hoger liggen dan de bedragen
die in verband met de Heinekenhoek
zijn genoemd. Zijzelf geeft als juriste aan
onder de indruk te zijn van de kwaliteit van
de stukken die de VVAB heeft gemaakt. Bij
de Wijde Heisteeg is van de kant van de
VVAB geen externe advocaat betrokken geweest;
Walther heeft dit nagenoeg alleen gedaan
en ontvangt daarvoor groot applaus.
Tegen grote advocatenkantoren procederen
vergt echter zwaardere middelen.
- Roel Beugeling merkt op dat jaren voorheen
gezamenlijk is afgesproken dat reguliere
kosten ook uit reguliere inkomsten
moeten worden betaald. Regulier voorkomende
kosten moeten uit een sluitende begroting
worden genancierd. De extra pot
van € 150.000 is uitdrukkelijk niet bedoeld
om kosten te dekken die jaarlijks terugkomen.
Hans Lurvink oppert dat hij dit makkelijk
rond kan maken door bij de inkomsten
€ 20.000 vrijval van de reserves mee te nemen
en daar dan de kosten weer vanaf te halen'.
Daarnaast merkt hij op dat Jos Otten als
voorzitter altijd heeft gezegd dat de pot Bijzondere
baten bedoeld is als oorlogskas. Nu
het zodanig gebruikt wordt valt men erover.
Oud-voorzitter Minne Dijkstra stelt voor het
hier nu bij te houden, als de vergadering het
daarmee eens is.
Verslag van de kascommissie
Pieter van der Laan brengt verslag uit van de
kascommissie. Deze bestond het afgelopen
jaar uit Gert Eijkelboom, Kees Heutenik en
Pieter van der Laan. Gert Eijkelboom is niet
bij de kascontrole aanwezig geweest.
- Pieter van der Laan geeft aan dat de penningmeester
de jaarrekening heeft toegelicht
en de gestelde vragen afdoende heeft
beantwoord. De commissie heeft zich beperkt
tot haar taak van de jaarlijkse controle
van de nanciële verantwoording. Het gevoerde
nanciële beleid is opnieuw van
hoge kwaliteit, dus luidt het voorstel om het
bestuur te dechargeren.
- Gert Eijkelboom tekent hierbij aan dat zijn
handtekening niet onder het stuk staat. De
boekhouding is weliswaar correct, maar de
taak van de kascommissie gaat volgens hem
ook over het gevoerde beleid. Op een aantal
vragen heeft hij onvoldoende antwoord gekregen,
met name ten aanzien van de advocatenkosten;
het bedrag van € 20.000 vindt
hij erg hoog. Zijn belangrijkste vraag is wat
voor controlemechanisme er vooraf werd
gehanteerd.
De penningmeester antwoordt hierop dat
de begroting niet taakstellend is.
- Gert Eijkelboom vindt dat hij onvoldoende
antwoord heeft gekregen op de vragen 'Wat
als er nu € 80.000 aan deze zaak was besteed?
Is hier a priori een bepaald budget voor gereserveerd?
Is er scherp toegezien op de uitgaven?'
Daar komt nog zijn vraag bij of er wel gebruik
gemaakt is van de binnen het bestuur aanwezige
inhoudelijk kennis, zoals Gerrit Vermeer
die veel ervaring met het voeren van procedures
en het behouden van monumenten
heeft. Gert mist ten enen male in hoeverre
er gebruik is gemaakt van die expertise.
Zijn volgende vraag betreft de totaalpost
voor de bureaukosten. Hij heeft gevraagd
om de taakomschrijvingen van de beide bureaumedewerkers
aangeleverd te krijgen.
De penningmeester geeft aan dat hij deze, in
het kader van de aangescherpte privacywetgeving,
niet per e-mail wil versturen, maar
dat ze gewoon bij de stukken zaten die ter
inzage aan de kascommissie zijn aangeboden.
- Gert Eijkelboom wil een pleidooi houden
voor meer transparantie en weten waar het
geld precies aan gespendeerd is. De penningmeester
merkt op dat het jammer is dat
Gert niet bij de kascontrole aanwezig was.
Daarbij komt dat hij de indruk heeft dat er
een aantal zaken zijn, waarin toch Eijkelbooms
persoonlijke opvatting doorklinkt.
Hij geeft aan dat de kascommissie volgens de
statuten uit twee personen bestaat en dat de
handtekeningen van slechts twee kascommissieleden
zijns inziens voldoende zijn om
het nancieel verslag goed te keuren.
- Erwin Meijers (voormalig kascommissielid)
merkt op dat Eijkelboom wel een erg ruime
taakopvatting van een kascommissie heeft.
Hij geeft aan dat de kascommissie niet is bedoeld
om het gevoerde beleid te controleren.
Het gaat om de controle van de uitgaven,
de rest is aan de vergadering. De
penningmeester merkt op dat de kascommissie
in het verleden weliswaar ook wel
aanbevelingen heeft gedaan, die vaak zijn
opgevolgd, maar dat deze los staan van de
kascontrole.
Hendrik Kaptein citeert uit de statuten 'de
kascommissie onderzoekt de rekening en
verantwoording van het bestuur' Hij laat de
conclusie verder aan de vergadering over.
De penningmeester geeft aan dat hij op basis
van het verslag van de kascommissie toch wil
voorstellen om het bestuur decharge te verlenen.
Dit gebeurt bij acclamatie en de vergadering
wordt voortgezet.
Kees Heutenik treedt uit de kascommissie.
In zijn plaats wordt Erwin Meijers benoemd.
Over de Begroting 2018 geeft de penningmeester aan dat het bestuur het commentaar
zal meenemen en belooft hij dat er voor de
komende jaren een meerjarenbegroting zal
komen.
5. Bestuurssamenstelling
De penningmeester geeft aan dat er verschillende
vacatures zijn ontstaan. Aftredend zijn
Hans Lurvink en Gerrit Vermeer, vanwege
het verstrijken van de termijn volgens het
rooster. Arnoud Noordam is tussentijds teruggetreden
en Jacques de Smidt treedt nu
ook vervroegd uit het bestuur. Het DB, met
name Fred Kramer en Els Iping, heeft gesprekken
gevoerd met verschillende personen,
die zich als bestuurslid hadden aangemeld.
Op grond hiervan zijn de voorgestelde
kandidaten uitgekozen.
De dagvoorzitter geeft eerst het woord aan
Rogier Noyon, de beoogde nieuwe voorzitter.
Hij vertelt dat hij een geboren en getogen
Amsterdammer is, een winkelier en een
kleine middenstander in het centrum. Aan
der lijve ondervindt hij allerlei problemen
die daarmee gepaard gaan, maar dat is waarschijnlijk
niet de reden dat het bestuur hem
nu als voorzitter voordraagt. Hij is afgestudeerd
als socioloog en is wetenschappelijk
medewerker geweest aan de UvA. Hij heeft
een onderzoeksbureau gehad voor volkshuisvesting,
is in de directie van een woningbouwvereniging
gekomen, heeft in allerlei
besturen en redacties gezeten en zelfs vier
jaar in stadsdeelraad Centrum. Hij is al 40
jaar lid van deze vereniging.
Rogier wordt bij acclamatie benoemd in de
functie van voorzitter.
Betty Nijmeijer wordt voorgesteld als bestuurslid
voor de werkgroep Water. Ook zij is
Amsterdammer en al zeven jaar lid. Ze heeft
een aantal activiteiten georganiseerd, waaronder
het laatste VVAB-verkiezingsdebat. Zij
volgde haar opleiding Sociale wetenschappen
aan de VU en heeft managementervaring
in de AGGZ. Ze heeft een eigen bedrijf
in mediation en advies, en heeft eerder ook
een winkel gehad in antieke volkskunst
(Spiegelstraat). Ze heeft aan de PAN meegedaan,
maar ook bestuurservaring -– 'Blik
op de toekomst', analyse gebiedsplannen,
Grote Binnenstadsdebat. De werkgroep Water,
waar zij voorzitter van wil worden, heeft
momenteel twee nota's in behandeling over
passagiersberoepsvaart. Belangrijk is de nota
Welstand op het water.
Zij streeft naar een plezierige en open manier
van samenwerken in het bestuur. Verder
wil ze de mogelijkheid van crowdfunding
onderzoeken en misschien een symposium
organiseren in het kader van de Unesco.
Dick Beumer is jurist, gespecialiseerd in bestuursrecht,
en heeft veel les gegeven. Hij is sinds een jaar lid, maar direct lid geworden
van de werkgroep Waakhond samen met Dick van Kuijk. Hij heeft criteria opgesteld
('referentiekader') om bouwaanvragen te
beoordelen en een procesbeschrijving gemaakt.
Hij geeft aan dat hij onder de indruk
is van Walther, die eigenlijk econoom en architectuurhistoricus
is, maar daarnaast een voortreffelijk kennis van juridische zaken
heeft.
Dick is nu nog secretaris van de werkgroep
Water, maar hij zalop termijn een nieuwe
steungroep Juridische zaken oprichten. Hij
ziet een enorme druk op de binnenstad en
omschrijft dat als een soort 'Scylla en Charybdis'-
dilemma. Een aanzienlijk deel van de
inkomsten komt van het toerisme.
Er wordt gestreefd naar een nauwere samenwerking
van de werkgroepen Waakhond,
Water en Balans.
Dick van Kuijk is vandaag niet aanwezig,
omdat hij een kleine operatie moet ondergaan,
maar de voormalige voorzitter van de
werkgroep, Jan Fraijman, geeft aan dat hij
een heel bekwame kracht is en van wezenlijk
belang als trait d'union tussen de werkgroep
en het bestuur.
De voorgestelde bestuursleden worden alle
drie bij acclamatie benoemd.
- Roel Beugeling merkt op dat hij in de Uitnodiging
van 25 maart jongstleden las dat er
tevens gezocht is naar een adviseur communicatie.
Hij vindt dat als we nu ergens behoefte
aan hebben, dat wel een deskundige
op dat gebied is. Hij zou dit onderwerp
graag een keer apart geagendeerd zien voor
een borrel.
Dankwoordje
- Hans Lurvink bedankt Jacques de Smidt.
Wat Jacques vooral in het bestuur heeft ingebracht
is om te discussiëren vanuit een positieve
grondhouding.
- Els richt een woordje aan Hans Lurvink. Hij
laat de vereniging in goede handen achter.
6. Rondvraag
- De nieuwe voorzitter merkt op dat hij op de
eerstvolgende borrel graag iets wil vertellen
over zijn kijk op de stad.
- Gert Eijkelboom geeft aan dat vandaag de
nieuwe privacywet is ingegaan. Walther antwoordt dat er sinds vandaag een disclaimer
hierover op de website staat.
De vergadering wordt gesloten.
J.O.
foto's: Wim Ruigrok
(Uit: Binnenstad 287/288, mei/aug. 2018)
Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.
Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.
Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.