Woonboot De Lieve
Adhesiebetuiging bezwaarschrift De Lieve, Prinsengracht t/o 278, aan de Raad van State
De VVAB heeft een brief aan de Raad van State gestuurd waarin zij adhesie betuigd met enkele bewoners van de Prinsengracht die beroep hebben aangetekend tegen het besluit om een grote woonboot te doen afmeren in de Prinsengracht.
De adhesiebetuiging aan de Raad van State luidt als volgt.
Aan de Afdeling bestuursrechtspraak van de
Raad van State
Postbus 20019
2500 EA 's-Gravenhage
Betreft: Woonschip De Lieve in de Prinsengracht, S.C.Visser e.a./ B&W Amsterdam,
Uw nummer: 200205082/1/H3
Geacht College,
|
Met een kraan werd de 'demontabele stuurhut' in de gracht getakeld. |
De Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad steunt de bewoners van de
Prinsengracht in hun beroep bij uw College tegen het woonschip De Lieve, een 30 meter lang en
5 meter hoog woonschip dat 18 november 2002 werd afgemeerd in de Prinsengracht bij de
Elandsgracht.
Er zijn genoeg argumenten tegen dit schip:
- De Lieve is een Franse boot die veel te groot is voor de gracht. Het schip moet zelfs worden
gedemonteerd om te kunnen worden vervoerd. Dit is ons inziens in strijd met de Verordening
op de haven en het binnenwater (VHP). Een schip moet volgens deze verordening onder de
bruggen doorkunnen, hoogstens met uitzondering van enkele 'demontabele scheepsattributen' na als een neerklapbare stuurhut. Dit is hier niet het geval: er is zelfs een kraan gebruikt (zie
afbeeldingen). Tevens is het schip in strijd met het vigerende bestemmingsplan Jordaan. Dit
bestemmingsplan gaat uit van een 'status quo' omdat een integrale belangenafweging ten
aanzien van het wonen op het water nog niet heeft plaatsgevonden. Vooruitlopend op deze
door de gemeente voorbereide afweging in het kader van een 'facetbestemmingsplan water'
vindt hier een belangrijke uitbreiding van het wonen op het water plaats ten koste van
openbare ruimte.
- Dit woonschip is tevens in strijd met de door de overheid geformuleerde beleid ten aanzien
van 'historische schepen'. Immers, deze worden geacht 'passend' te zijn in het 'beschermd
stadsgezicht'. De gemeente heeft vooralsnog verzuimd aan te geven wat de criteria zijn voor
historische schepen die passend zijn in het beschermd stadsgezicht en laat de Commissie
Historische Schepen elk geval apart beoordelen. De gemeente heeft ten aanzien van De Lieve
echter tevens verzuimd aan deze Commissie advies te vragen en overigens ook niet aan de
Welstandscommissie. Terzijde zij opgemerkt dat criteria voor 'historische schepen' in de
toekomst zeker geformuleerd zullen gaan worden en dan zal ons inziens blijken dat een Frans
binnenvaartschip met een lengte van 30 m niets te zoeken heeft in de historische grachten van
de Amsterdamse binnenstad.
- Het uitzicht van walbewoners wordt door de komst van dit woonschip geschaad en tevens is
sprake van een aantasting van het 'beschermd stadsgezicht'. Derhalve is de komst van het
schip ook in strijd met de door de overheid geformuleerde beleid ten aanzien van het
beschermd stadsgezicht. Dat schept bovendien gevoelens van rechtsongelijkheid. Bewoners
ervaren strenge regels op de wal, maar krijgen het idee dat op het water alles mogelijk is.
Met andere woorden: niet alleen de persoonlijke belangen van bewoners worden geschaad, ook
het algemene belang van het 'beschermd stadsgezicht' loopt averij op. Het is interessant te
melden dat de voltallige deelraadscommissie (op één lid na) op 19 december 2003 instemde met
bovenstaand standpunt.
(Zie: Woonboot moet onder de bruggen door kunnen varen).
De commissie sprak zelfs de hoop uit dat de Raad van State de bewoners
in het gelijk zou stellen. Waarvan acte!
Hoogachtend,
Namens de Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad,
Walther Schoonenberg
voorzitter
(WS, 14/4/2003)