De VVAB had de gemeente verzocht handhavend op te treden vanwege de ontmanteling van de VOC-zaal in het Oost-Indisch Huis aan de Oude Hoogstraat, die zonder vergunning was gedaan. Volgens de VVAB waren sommige van de aanpassingen in strijd met de wet. De gemeente heeft het pand bezocht en geconstateerd dat de VVAB terecht heeft geklaagd. De gemeente geeft de UvA in eerste instantie twee maanden tijd om zelf een einde te maken aan de overtreding.
De UvA is opgedragen, in de woorden van de gemeente zelf:
Over de 18de-eeuwse kast tegen de achterwand (tegenover de schouw) had de VVAB niets opgemerkt, maar dit is geconstateerd door de medewerker van Monumenten & Archeologie.
De gemeente bedankt ook de VVAB voor haar melding. "Dankzij uw oplettendheid hebben wij kunnen handelen in een situatie die wij anders zeer waarschijnlijk niet hadden geconstateerd. Ondanks dat wij een hoge prioriteit geven aan het behoud van monumentale waarden kunnen wij onmogelijk periodiek controleren of er niet wijzigingen worden aangebracht zonder vergunning, zeker niet als het gaat om monumentale interieurs."
Word Vriend van de VVAB en krijg het nieuwe nummer van Binnenstad over de post. En de Nieuwsbrief waardoor u nooit meer iets zult missen.
Als welkomstgeschenk krijgt u het jubileumboek van de VVAB over de strijd voor behoud en herstel van de Amsterdamse binnenstad de afgelopen halve eeuw. Het boek bestaat uit 112 pagina's, waaronder een bloemlezing van artikelen uit ons blad Binnenstad. Mis deze kans niet!
(WS, 23/5/2026)
Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.
Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.
Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.