Opluchting en felicitaties bij de technici die jaren aan het project hebben zitten tekenen en
rekenen, bij de politici die er veel prestige in hadden geïnvesteerd en, bovenal, bij de
aannemers die uitkijken naar profijtelijke opdrachten. Tot het laatst hebben het
Metroplatvorm en de vereniging ‘De Bovengrondse’, gesteund door onze vereniging en vele
anderen, argumenten en gegevens aangedragen, wat met respect werd opgemerkt in het
Kamerdebat.
In een zo lange voorbereidingstijd komt echter bij degenen die moeten beslissen het moment,
waarop niet meer naar argumenten pro of contra wordt geluisterd. Dat is, niet rationeel, maar
emotioneel, een gepasseerd station, de trein is al veel verder. Dan gaat de discussie voort over
procedures, randverschijnselen en condities, niet meer over de vraag, of deze metrolijn voor
Amsterdam nuttig of nodig is.
De contra-argumenten zijn nog steeds:
Het besluit is nu genomen. De anti-Noord/Zuidlijn-dossiers kunnen opgeborgen (of weggegooid) worden. Wij hopen dat de bezwaarmakers ongelijk zullen krijgen en dat bij de uitvoering de risico’s en de schadelijke neveneffecten zullen worden ondervangen. Dan hebben de inspanningen van het Metroplatform en ‘de Bovengrondse’ tóch zin gehad.
Geurt Brinkgreve
(Uit: Binnenstad 179, nov. 1999)
Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.
Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.
Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.