Vijf jaar geleden is er een inspraakbijeenkomst geweest over de vernieuwing van de brug op
de oude hoogte. Toen is door diverse instanties, waaronder onze vereniging, aangedrongen op
verhoging. De lage brug vormde immers een heel onlogische belemmering in een
samenhangende vaarwaterstructuur.
Het gemeentebestuur heeft die suggestie overgenomen en heeft nu een inspraakbijeenkomst
georganiseerd over een nieuw ontwerp, deze keer voor een hoge brug. Daar bleek bij
buurtbewoners veel verzet tegen te bestaan. Men verweet bovendien de gemeente dat de
toegezegde inspraak over de vraag hoge of lage brug op deze manier niet werd nagekomen. Dat is niet
helemaal onwaar, want de gemeenteraad heeft enkele jaren geleden al het groene licht
gegeven voor het uitwerken van een ontwerp voor een hoge brug. De mogelijkheid dat alsnog voor
een lage brug wordt gekozen is nu wel tamelijk theoretisch geworden.
De argumenten tegen een hoge brug lijken ons echter niet erg steekhoudend. De bewoners
vrezen overlast en verstoring van de rust door de toename van het scheepvaartverkeer. Er zijn
wel regels, maar daarop is veel te weinig toezicht, vindt men.
Dat er incidenteel overlast van de pleziervaart en de rondvaartboten ontstaat valt niet te
ontkennen. Maar om op grond van dat argument een vaarroute te blokkeren lijkt ons de zaak op
zijn kop zetten. De overlast moet worden aangepakt, ook elders in de stad, dat is de enige
goede oplossing. Dat er door varende boten sprake kan zijn van afname van rust van enige
betekenis naast de hoofdverkeersroute van de Stadhouderskade lijkt ons overigens
twijfelachtig. Wij blijven dan ook voorstander van een hoge brug om een beter gebruik van de vaarroute
mogelijk te maken.
Dat betekent niet dat wij onverdeeld enthousiast zijn over het nieuwe ontwerp. Met name de
grote breedte van de nieuwe brug vinden wij minder gelukkig. Je zou bijna vergeten dat je op
een brug rijdt. Wij denken dat die breedte ook niet nodig is, behalve in de bouwfase. Dan
moet het verkeer doorgang vinden, en dat betekent dat er tijdelijk meer breedte nodig is. Die
kan in noodvoorzieningen worden gevonden, zodat de definitieve brug smaller kan zijn. Dat is
mogelijk, zonder iets aan de noodzakelijke ruimte voor rijdend verkeer af te doen, door
versmalling van de brede trottoirs en tussenbermen.
Een grotere doorvaarthoogte betekent langere opritten, zeker nu er een tram over de brug
moet. Daar schuilt een probleem, want aan de zuidkant is een langere oprit niet mogelijk.
Daarom komt de grootste hoogte aan de kant van het Weteringplantsoen en wordt de brug dus
asymmetrisch. En er ontstaat een groter hoogteverschil tussen het plantsoen en de brug dan
nu. Ook over de manier waarop je dat hoogteverschil moet overbruggen ontstond tijdens de
inspraakbijeenkomst discussie.
De ontwerpers hebben het hoogteverschil opgelost door aan weerskanten een brede
tribuneachtige trap te maken van het plantsoen naar de brug. De bewoners zagen liever een talud,
want op die trappen ging iedereen zitten en dat leverde veel vervuiling op. Bovendien gingen
de trappen ten koste van enkele bomen. Dat laatste is waar, maar geldt waarschijnlijk ook
voor een talud. Afgezien daarvan wordt ook in deze redenering de zaak weer op zijn kop
gezet. Als je een aantrekkelijk rustpunt in de stad maakt wordt er gebruik van gemaakt en dat
levert vervuiling op. Moeten we die punten dan maar niet maken? Natuurlijk wel. Als je de
gebruikers niet kunt opvoeden – en dat moet, in het belang van de kwaliteit van de openbare
ruimte in de hele stad - moet het schoonmaken worden geïntensiveerd.
Blijft tenslotte het punt van de vormgeving van de brugleuningen. De ontwerpers hebben
gekozen voor een strakke moderne vormgeving. Dat vinden wij in deze plaats, waar het accent
zo sterk op de verkeersfunctie ligt, een aanvaardbare keuze. Daarbij houden we er rekening
mee dat ook bij een onmisbare smalle trap van het plantsoen naar de brug langs het water een
leuning moet komen.
Het is waar, bij een lage brug zouden deze voorzieningen niet nodig zijn. Het belang van een betere doorvaart menen wij toch het zwaarste gewicht te moeten geven.
Herman Pinkse
(Uit: Binnenstad 188, mei 2001.)
Zie ook: Doorvaarthoogte brug 84, in: Binnenstad 184.
Door in te loggen, kunt u ondermeer uw gegevens beheren. Alleen leden hebben een inlogaccount.
Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.
Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.