Metronieuws, containers op het Damrak

Maandag 12 februari 2001 werd een vergadering belegd in de Voorpost van het Projectbureau van de Noord/Zuidlijn in de Nes om de bewoners van de Warmoesstraat de gelegenheid te geven hun 'zienswijze' kenbaar te maken aan de bouwers van de nieuwe metrolijn. De gemeenteambtenaren dachten te kunnen beginnen met een terugblik tot in de zeventiende eeuw toen het Damrak nog doorliep tot aan de Dam en het boordevol met schepen lag. Deze tekening en ook de volgende van het Damrak in de achttiende eeuw werd weggehoond. Duidelijk werd door de vergadering vastgesteld dat men daar niet voor gekomen was. Men wilde vooral geïnformeerd worden over alternatieven voor de plaats van het containerplatform voor de ramen van de huizen van het natte Damrak. (Zie: Containerdorp in het open Damrak, in: Binnenstad, nummer 186, februari 2001.)
Bouwtekeningen
containerdorp in het
natte Damrak

Alternatieven kwamen er. Niet van de gemeente maar van de bewoners en gebruikers. De plaats voor de Sint Nicolaaskerk aan de Prins Hendrikkade boven het water. Liever nog in het water voor de Schreierstoren. Een buurtbewonenr vestigde de aandacht op het leegstaande voormalige Politiebureau aan de Warmoesstraat. Dat werd momenteel gestript hoewel het niet zo lang geleden uiterst zorgvuldig was gerestaureerd. Mogelijk bood dat voldoende ruimte om de 'Berlijnse Muur' overbodig te maken. Later op de avond kwam daar het droge gedeelte van het Damrak bij en ten slotte werd gepleit voor een boortorenachtige constructie bij het Victoria-hotel.
Duidelijk werd wel dat er ongeveer een half jaar geleden zaken gedaan waren met de rondvaartrederijen Meier en Plas en dat die rederijen om 'nautische aspecten' bereikbaar moesten blijven en dat daarom gekozen was voor de ramen van de huizen en bedrijven van de Warmoesstraat.
De bijeenkomst leek enig resultaat te boeken. De technici bleken bereid na te gaan of de genoemde alternatieven levensvatbaar bleken. Het verslag zou binnen drie weken beschikbaar zijn. Voor het bestuderen van de alternatieven hadden de vertegenwoordigers van de gemeente meer tijd nodig. De totale voorbereiding van de nieuwe lijn had tenslotte al meer dan zes jaar gekost.

Frans Amende

(Uit: Binnenstad 187, maart 2001)

Email this to someone Deel deze pagina!

Reacties

Er zijn momenteel nog geen reacties op dit artikel.

Alleen als u bent ingelogd, kunt u een reactie plaatsen.